PROCES ADAPTACYJNY
Każde z naszych dzieci posiada własne łóżeczko lub leżaczek , szafeczkę na ubrania ,ręczniczek oraz rzeczy osobistego użytku. Prosimy rodziców o podpisanie rzeczy przyniesionych do żłobka.
Pierwsze dni bez rodziców bywają dla dziecka i rodziców trudne i pełne niepokoju. Dlatego stworzyliśmy możliwość by byli Państwo razem ze swoimi dziećmi przez kilka pierwszych dni, tak by poczuły się bezpiecznie w nowym miejscu. Ważne jest by dziecko miało ze sobą coś własnego, co kojarzy mu się z domem, zapewnia komfort przebywania z dala od niego i rodziców.
ZAJĘCIA ADAPTACYJNE
Zanim Żłobek „Nad Rzeczką” stanie się ulubionym miejscem zabaw i nauki, większość Dzieci musi przejść przez trudny dla nich etap rozstania z Rodzicami i integracji z rówieśnikami w nowym otoczeniu. Jednak początki w Przedszkolu wcale nie muszą być aż takie trudne – ani dla Dziecka, ani dla jego Rodziców! Z myślą o najłagodniejszym procesie adaptacyjnym Dzieci, zapraszamy serdecznie na zajęcia adaptacyjne, które są pierwszym pełnym spotkaniem z Przedszkolem, zarówno dla Dzieci, jak i Rodziców. Organizowane przez nas spotkania adaptacyjne to przede wszystkim zabawy ogólnorozwojowe pod okiem doświadczonych Pedagogów, zajęcia umuzykalniające, artystyczne, ruchowe i plastyczne.
PORADY NA PIERWSZE DNI
Rozmawiaj z dzieckiem o pójściu do żłobka najlepiej kilka miesięcy
wcześniej, dając mu możliwość zadawania pytań i dowiedzenia się
wszystkiego co go interesuje. Pamiętaj o nie używaniu zwrotów typu „Nie
bój się żłobka, nic złego tam cię nie spotka”- dziecko od razu zaczyna
się bać i domyślać, że coś złego może się tam wydarzyć!
W ten ważny
dzień wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze do żłobka mieć
czas na rozmowę i nie poganiać malucha w zdenerwowaniu.
- Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż się dziecku rozebrać, pocałuj na do widzenia i wyjdź.
- Nie zabieraj dziecka do domu kiedy płacze przy rozstaniu. ponieważ, będzie widziało, że łzami można wszystko wymusić. To ciężkie chwile dla rodzica… ale tez czas nauki dla maluszka.
- Płaczącemu brzdącowi powiedźcie, że teraz pocieszy go jego pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego przed końcem żłobkowych zajęć. Nie obiecujcie dziecku rzeczy, których nie jesteście w stanie sprostać np. że za godzinkę po niego wrócicie!
- Wspomnijcie, że czekają na niego inne dzieci, które chcą się z nim pobawić i nowe zabawki.
- Nie obiecuj: „jeśli pójdziesz do żłobka, dostaniesz lalkę/auto”. Kiedy będziesz odbierać dziecko ze żłobka, możesz dać mu jakiś malutki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.
- Pamiętajcie, że w większości dzieci, gdy tylko znajdą się w sali, włączają się w zajęcia, wspólne zabawy, posiłki, rysowanie, śpiewanie, spacery- dlatego nawet przez minutę nie pamiętają o smutku.
- W pierwszych dniach możesz regulować czas jego pobytu w żłobku wydłużając czas codziennie o określony przez ciebie okres , tak aby nie narażać dziecka na zbyt długi okres rozłąki w dniach adaptacji.
- Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu, powiedz: teraz idziemy do domu”. Niby to niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk, sugeruje, że przedszkole jest dla dziecka sytuacją przymusową – drugie nie.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w żłobku, gdyż często powoduje to niepotrzebny stres.
Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, lepiej będzie kiedy odprowadzi je tato. Rozstania z tatą są często mniej bolesne.
Staraj się słuchać nauczycielki, ona wie jak pomóc Twojemu dziecku w
tych pierwszych dniach. Jeśli choć niektóre z tych rad pomogą państwu w
przekroczeniu progu naszego żłobka, to będzie to nasz ogromny wspólny
sukces.
Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym, jak dziecko
zjadło posiłek, czy dobrze się dziś bawiło, czy wystąpiły jakieś
problemy, jak sobie radzi podczas zajęć i zabaw z rówieśnikami. Na ogół
po miesiącu kończy się najważniejsza część procesu adaptacyjnego. Dzieci
bardziej ufnie i chętniej przekraczają już próg żłobka, bawią się z
kolegami, są radosne.